Zajímavý rozbor videí psů s dětmi

Schválně. Když se na tohle video podíváte, vidíte tam i případy, kdy pes dává najevo, tohle se mi nelíbí nebo kdy to hraničí s tím, co bychom jako rodiče neměli děti učit i když to pes vcelku zvládá? Napište, jaké dvojice se vám nezdají…Jsem zvědavá…Pak napíšu i já.

Tenhle text jsem nedávno sdílela u videa ve FB skupině Psích souvislostí

Obsah:

  1. Podívejte se nejdříve na video
  2. Přečtěte si pár vybraných komentářů a mých odpovědí
  3. Celkové vyhodnocení vašich komentářů

1. Podívejte se nejdříve pozorně na videa

https://www.facebook.com/161823364307922/videos/389921601498096/

 

2. Přečtěte si pár vybraných komentářů a mých odpovědí

Komentář pejskaře 1: Rodiče by neměli děti učit otravovat, pes by měl mít své místo, kde může v klidu odpočívat, viz dítě valící se v pelechu psa se psem nebo jak si dítě sedá na psa. Pes by neměl být hračka, viz dítě jedoucí se psem v autíčku

Psí souvislosti Pes a člověk spolu tvoří tým a není to tak ani tak. Jsou to dvě jedinečné osobnosti a s tím je nutné hned od začátku pracovat. Jsou určitá pravidla, která by se měla určitě dodržovat a tam patří otravování psa v pelíšku. Život ale naštěstí nabízí i jiné varianty než jen černo-bílé a tak lidi učím vidět kompromisy. Na těhle záběrech se psy a batoletem v pelechu víceméně není nic hrozného. Všichni jsou sladěný v dobré vzájemné energii. Všimla jste si, jak to dítě válející se v pelechu psa potom pohladí a pes se k němu krásně svalený do klubíčka? Je prostě důležité, v jaké energii je dítě. To je krásně vidět u paní doktorky s bulíkem, kde se jí energie vymkne a na psa nepřiměřeně zatlačí, což už se jí úplně nelíbí a jde do protitlaku. Proto interakce malých dětí se psy je spíše nepředvídatelná ze strany dětí, než psů a proto je to tak nebezpečné. Pes by rozhodně neměl být hračka, ale měl by být součástí rodiny a to je i vyrůstání s dětmi. Zábava, oblíkání, hraní, ježdění v autíčku. Pokud by to pes dělat nechtěl, vypadalo by to rozhodně úplně jinak. Pes jasně sděluje, co se mu líbí a co ne. Psa nemůžete něčemu donutit a přitom aby se tvářil, že je úplně v pohodě. Můžete ho donutit, ale bude v napětí. Rodiče by rozhodně neměli nechat dítě, aby si na psa sedalo!! Děkuji vám za váš názor.

—–

Komentář pejskaře 2: Pejsek, co na něm dite sedělo, byl starší, nebyl nadšený, ale ani nijak výrazněji nasraný, bylo evidentní, že je na to zvyklý. Nelíbil se mi bulicek v autíčku, rodiče jsou magoři, když staví psa do takovéto role jen pro vlastní zabavu. Sama mám perfektně vychovaného čtrnáctiletého voriska a osmiletou dceru, takže mluvím ze zkušeností. Jinak na videu neshledávám nějak výraznější odpor pejsků či cokoliv špatného. Oni si rychle zvyknou na malé smrádě, pochopí, ne samozrejme všichni. Vždy by měli být rodiče přítomní u jejich ,,her“, páč fakt nikdy nikdo neodhadne, kdy jim dojde trpělivost, byť jim věří sebevíc…

Psí souvislosti Pes jasně sděluje, co se mu líbí a co ne. Každý pes je jiný a někdo je s něčím úplně v pohodě a jiný by hned vyjel. Naopak je velmi důležité znát dobře psí řeč a podle ní se řídit, pak nemůže dojít k omylům. Pak můžete mít psa v autíčku, protože je to zábava i pro psa a ne jen pro lidi. Tenhle buldoček s tím problém žádný nemá a dokonce mi připadá, že ho to vyloženě baví. Jinak by tam prostě nebyl. Nejhorší záběr je to dítě, které sjíždí po zádech psa seniora a dítě, které objímá zlatého retrívra. Ten s tím v pohodě opravdu nebyl. Moc vám děkuji za komentář a váš názor.

—–

Komentář pejskaře 3: Ten sedy co na nom dieta lezalo. A tie co tam spali a dieta sa po nich valalo. Z mojej skusenosti viem, ze pes sa tak zvykne oblizovat ked mu je nieco neprijemne. Ja by som to nedovolila. Psovi netreba tak doverovat

Psí souvislosti Dobrý den, děkuji vám za komentář. S tím olizováním máte pravdu, ale není olizování jako olizování. Tady jde o pečovatelské olizování. Tito ležící psi zrovna na tomhle záběru jsou s dítětem naprosto v souladu. Jde tam také hodně o energii dítěte. Rozhodně bych to rodičům nedoporučovala.

—–

Komentář pejskaře 4: Ušatý štěkající pes a batole – pes příliš rozkekešený, to už bych i netroufla. Buldoček s miminem v „kolíbce“ – našponovanej, neví co si má myslet, myslím, že se bojí. Bulík s holčičkou, co si hraje na doktorku – snáší to, ale myslím, že je mu to hodně nepříjemné. Dítko objímající retrívra. Ten černý, co k němu leze dítě po zemi mi taky přišel trochu napruženej. No, a pak bych asi jako rodič nenechala sedět dítě na psím seniorovi, i když ten byl asi zvyklej a taky bych nenechala lízt dítko psovi do pelíšku. Kupodivu ta smečka spící na gauči s miminem mi přišla v pohodě – prostě jejich štěně 🙂

Psí souvislosti Hra se štěkajícím psem je v mezích normy. Pes je v dobré pokorné náladě a vnímá, s kým si hraje. Je to tam vidět. Bulodoček s dítětem v kolíbce by s ní packou nehoupal, kdyby nebyl v pohodě. K miminku čichá a olizuje ho. Jeho sednutí je uvolněné. Je mu spíše děsný vedro. Bulík s holčičkou, tam už bych byla opatrnější. To zatlačení se jí moc nelíbilo, což naznačovala protitlakem a přivíráním očí. Dítko objímajícího retrívra je snad nejhorší záběr! Ten černý je v pohodě podle mého, ale je to velmi krátký záběr, takže se to nedá moc posoudit. S ostatním souhlasím. Díky moc za účast a komentář.

—–

Komentář pejskaře 5: Nebudu se dívat. Je mi těch psů úplně líto. Už jsem jednou nějaké video viděla. Možná tohle. Ale k mým psům si nikdo nic dovolovat nebude. Ani děti, ani dospělí. Všechno má své meze. Pes je kámoš, ne hračka. Ať děckám koupí plyšáka, ať si na něm nacvičuje třeba spartakiádu.

Psí souvislosti Tohle video ale není tak hrozné. Jsou tam krásné záběry. Právě jsou tam velmi jemné rozdíly a každý je vnímá jinak. Je zajímavé sledovat, co lidi nejvíce rozčílí nebo třeba vůbec nevidí a je dobré se o tom otevřeně pobavit. Je spoustu nepravd, které se šíří dál a já si myslím, že svět se psem a člověkem není černo-bílý, ale má neskutečně mnoho variant a s tím souvisí i možnosti někomu otevřené a někomu zavřené. Každý pes je originál a stejně tak i každý člověk. Nedají se uplatňovat jednotná pravidla pro všechny. Vždy budou prostě výjimky a s nimi je dobré umět pracovat. Stejně tak jako my máme svůj názor, mají ho i psi. Proč si nemůže na chvíli batole lehnout do prázdného pelíšku? Osahat si to, prozkoumat to? Jiné by bylo, kdy by tam ležícího psa otravoval a jemu by to bylo nepříjemné! Je důležité vidět ostatní souvislosti a neházet to všechno do jednoho pytle. Děkuji za názor a komentář.

3. Celkové vyhodnocení videí

Pro mě  nejhorší záběry:

  1. Dítě, které si sedne na starého psa, skoro k hlavě a sjede dolů. Pes je na to asi celý život zvyklý! Nehne ani brvou. Tohle je jedna z věcí, kterou považuji od lidí za nepřípustnou. Prosím, svým dětem to nedovolujte.
  • V tom jsme se shodli všichni a i u vás bylo zmiňvané nejvíce.
  1. Dítě, které objímá retrívra. Pes je evidentně ve stresu. Ne všichni si toho všimli nebo to vyzdvihli a to je škoda, protože u tohodle se mi svírá žaludek. Rodiče by měli znát signály, které ukazují, kdy je pes ve stresu a měli by vědět, co v takových případech mají dělat.

Překvapily mě reakce na psa v autíčku. Souhlasím s tím, že by pes neměl být hračka, ale je potřeba rozlišovat, kdy je pes pouze hračkou a kdy dítě a pes společně prožívají něco, co si oba užívají. To jsou prostě dvě odlišné věci.

Stejně tak pes a jeho hračka nebo pes a hračka dítěte. Pes také čapne hračku dítěte a musí se naučit respektovat, co je jeho a co už ne. To samé se musí naučit i batole. Učí se to vzájemným zkoumáním. Postupně si mezi sebou nastavují hranice. Pes se učí respektovat dítě a dítě se učí respektovat psa. Některým psům tohle vůbec nevadí, ale jsou i tací, pro které to může být spouštěč kousnutí. Právě proto je nutné tomu rozumět, když máte psa a batole!

Pes a jeho pelíšek byl také častým vaším postřehem. Ano, dítě by rozhodně nemělo psa ležícího v pelíšku obtěžovat, ale zákonitě musí prozkoumat, k čemu ta věc na zemi je. Pokud si k němu přijde pes sám lehnout, tak to asi je v pohodě! Je nutné přihlížet k energii psa i dítěte.

To je krásně vidět u holčičky doktorky a bulíka. Bulinka tam seděla jak bulík až do té doby, než na ní holčička zatlačila. To už se ji moc nelíbilo, ale bylo vidět, že dítě respektuje a zklidňovala se/ji přivíráním očí. Je důležité psa seznamovat s nečekanými dotyky nebo nepříjemné zatlačení dítěte za pomocí nácviku s pamlsky a nejdříve v přítomnosti dospělého. K tomu je prostě nutné rozumět psím signálům, aby člověk věděl, jak se jeho pes s dítětem cítí a jak na to má reagovat.

Souhlasíte? Napište dolů do komentáře váš názor na videa a sdílejte článek na svém profilu, pokud vám přišel rozbor přínosný.


Vžijte se na chvíli do role psa
a zjistěte, jak si páníčka bezpečně
omotat kolem svých tlapek.

Zasmějte se s e-knihou

Vaše průvodkyně férovou komunikací se psem. Pomáhám psům a jejich páníčků tak, aby se spolu v důvěře a respektu vždycky domluvili. Napsala jsem zábavnou knihu pro psy, na které si uvědomíte, jak si vás pes krásně omotává kolem svých tlapek. :)
Jak vyzrát na páníčka (návod pro psa)
Příběh o tom, jak vznikl online kurz Psích souvislostí si přečtěte tady>>.

Naučte se rozumět psí řeči, která je klíčem k srdci vašeho psa - důvěře, lásce a respektu. Nahlédněte do online kurzu férové komunikace se psem - k části o Konejšivých signálech. Přístupy jsou Z-DAR-MA.

0
lidí
už signály v řeči psa vidí
Komentáře
  1. sylva.vohankova@seznam.cz napsal:

    Dobrý den, Pavlo,
    nejsem moc velký pisatel, ale musím potvrdit, že práce s dětmi a psem opravdu není jednoduchá. Máte pravdu, že důležitým faktorem všech zúčastněných je energie a od toho se pak vše odvíjí, chování psa, dětí nebo i dospělých.
    Přeji hezký den

    Sylva Voháňkvoá

    • Pavla Polymnia napsal:

      Milá Sylvo, moc vám děkuji za reakci a komentář. Jakou energii vysíláte, takovou pes přijímá a reaguje na ni. Však vy už jste zkušená a víte. Je to také ale o cviku člověka. Jedna věc je to chápat a druhá dělat. Zdravím! 🙂

Napsat komentář: Pavla Polymnia Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů